رفتن به محتوای اصلی

درمان ترس از مدرسه

بوی ماه مهر
چگونه بر ترس فرزندان خود از مدرسه غلبه کنیم؟
ترس از مدرسه

قبل از مهر ماه می بایست فرزندان خود را آماده ی رفتن به مدرسه کنیم. این آمادگی صرفا تهیه کیف، دفتر و لوازم تحریر نیست بلکه از لحاظ روحی نیز می بایست فرزندانمان آماده حضور در مدرسه و کسب علم باشند.

اول مهرماه زمان بازگشایی مدارس و شروع فصل تحصیلی جدید می باشد. همه ی ما خاطرات زیادی از اولین روزهای مدرسه رفتن داریم که جذابیت های خاص خود را در ذهن ما زنده می کند. خاطرات شیرین دیدار مجدد دوستان ، لباس و کیف نو و... و شاید هم خاطرات تلخ مثل ترس از مدرسه ...

ترس از مدرسه اما علاوه بر دانش آموزان، یکی از چالش های اصلی والدین نیز می باشد. اما برای غلبه بر این ترس چکار باید انجام داد؟

معمولا مادرانِ کودکانی که دچار ترس از مدرسه هستند ، دارای ویژگی هایی مانند افراطی بودن ، مضطرب بودن ، بیش از اندازه حمایت کننده و دلسوز بودن هستند و اغلب افرادی مردد ، عاطفی و حساسند و اضطراب خود را با بیان افکار منفی و استرس زا به کودک منتقل می کنند ، هر چند همه آنها معتقدند در حضور کودک حرفی که نشان ترس و اضطراب باشد بر زبان نیاورده اند ، اما باید بدانیم که مادر و کودک به طرز عجیبی با یک رشته احساسی نا مرئی به هم متصلند و کودکان حالات عاطفی و احساسی مادر را دریافت می کنند . مادران این کودکان به احتمال زیاد بسیار نکته سنج ، موشکاف و تا حدود زیادی کم طاقت و وسواسی هستند و به احتمال زیاد خود یا یکی از اطرافیانشان در کودکی دچار همین مشکل بوده اند . پس گام اول برای حل این مسئله ، ایجاد آرامش در خود ، دوری از افکار منفی مانند احتمال وجود خطراتی در مدرسه برای کودک و یا ترس هایی مانند ناتوانی کودک در برآوردن نیازهای شخصی خود در مدرسه ، تنهایی ، مورد اذیت دیگر بچه ها قرار گرفتن و ... است . هر چقدر مادر از درون آرامش بیشتری داشته باشد ، کودک احساس قدرت و اعتماد به نفس بیشتری خواهد کرد و جدا شدن او از مادر ساده تر خواهد بود. جالب است بدانید که تعداد زیادی از کودکان دچار این ترس ، بیشتر نگران مادر خود هستند و اینکه ممکن است در غیاب آن ها خطری متوجه مادرشان شود ، که رفتارهای مضطربانه مادر به این احساس در آنها دامن خواهد زد .

نکاتی برای والدین در مورد ترس از مدرسه:

معاینه توسط پزشک برای رد عامل بیماری اولین گام در مدیریت عدم علاقه کودک به مدرسه است. زمانی که این گزینه به عنوان عامل علائم کودک رد شد، والدین باید برنامه ای برای درمان مشکل داشته باشند.

با فرزندتان در مورد دلیل نرفتن به مدرسه حرف بزنید:

تمام احتمالات را در نظر بگیرید و آنها را بیان کنید. همدلی و حمایت نشان دهید. در شرایطی حرف بزنید که محرک های استرس مانع حرف زدن بچه نمی شوند.

به او بگویید که نگرانی هایش را درک می کنید، اما از او بخواهید به مدرسه برود:

هر چه کودک بیشتر در خانه بماند، بازگشت او به مدرسه سخت تر و ترس از مدرسه بیشتر می شود. به او توضیح دهید که علائم او به خاطر بیماری نیست و احتمالا به خاطر نگرانی دیگری در مدرسه است.

به فرزندتان بگویید که رفتن به مدرسه قانون است و باید برود تا بتوانید مشکل را از طریق دیگری حل کنید.

او همچنان روی نرفتن اصرار دارد، اما شما برای بردن او به مدرسه مصمم باشید.

مراقب زبان بدن خود باشید:

کودکان موجودات بسیار باهوشی هستند. حتی اگر حرف نزنید، آنها از حالت صورتتان پی به درون شما می برند. اگر خود شما از دوری فرزندتان احساس نگرانی کنید، او بیشتر از قبل دچار ترس از مدرسه می شود.

مدرسه رفتن را با او تمرین کنید:

شاید فرزندتان نگران روتین برنامه های مدرسه یا مهدکودک است. با او گردشی در مدرسه یا مهدکودک داشته باشید. محل دستشویی و دیگر اتاق ها را به او نشان دهید. با او نحوه اجازه گرفتن برای بیرون رفتن از کلاس و کمک گرفتن از معلم را تمرین کنید.

 

دسته بندی